Morsomme fakta om saturn

Saturn er den nest største av planetene i vårt solsystem, med ekvatorradius 60 270 kilometer, nesten ti ganger så stor som Jorden. Saturn er den sjette planeten regnet fra Solen. Saturn er i likhet med Jupiter, Uranus og Neptun en gassplanet, og som disse tre har den et ringsystem. Middelavstanden fra Solen er 1427 millioner kilometer, 9,5 ganger Jordens avstand Les flere fakta om Saturn her Saturn fakta for barn 2020 Hvi du gjør en rapport om en av planetene i olytemet, bør du vurdere aturn. aturn er lett gjenkjennelig på grunn av de tore ringene om omgir den. elv om de tøffe forholdene p Saturn er nr. 6 i rekken av planeter når vi reiser fra Sola og utover Saturn er den nest største planeten i solsystemet, etter Jupiter. Omkretsen er mer enn 9 ganger jordas diameter. Men Saturn har så lav tetthet at den ville flyte i vann. Ett år på Saturn varer i mer enn 29 jordår. Siden Saturn snurrer raskt rundt sin egen akse, varer døgnet der i bare 10,5 timer Morsomme fakta om planeten Saturn Med et sett med ringer består av is og stein og dusinvis av måner sirkle det, er Saturn den sjette planeten fra sola. Det er den nest største i vårt solsystem, overskygget i størrelse bare av det gigantiske Jupiter. Flate Saturn kjerne er bølger, me

Fakta om Saturn Radius: 58 232 km Antall måner: 62 Avstand til Solen: 1 433 449 370 km Saturns temperatur: -130 °C (gns.) Saturns ringer: Saturn har ni hele og tre brutte ringe 10 Interessante fakta om Saturn Saturn, den nest største planeten i vårt solsystem, er viden kjent for ringene som går i bane rundt planeten. Disse ringene ble først oppdaget i 1610 av Galileo Galilei. Som romsonder som Cassini bane rundt planeten i 2010, vil trolig bli gjort fler 10 fakta du antagligen inte visste om Uranus . PostViewCount - end of article. Dela på Facebook. Rymden Saturnus, Solsystemet, Vintergatan Inläggsnavigering. 10 fakta du antagligen inte visste om självmord. 10 fakta du antagligen inte visste om GTA 5. Relaterade artiklar . 12 juli, 201 Mbi EntMorsomme Fakta Om Saturn Mange bilder å se på New photos are added daily from a wide variety of categories including abstract, fashion, nature, technology and much more Morsomme Fakta Om Saturn. 10 fakta om verdensrommet - Top 10 Beste. wonders of the cosmos — Ten interesting facts about Saturn Interessante fakta og informasjon om Saturn for barn. Fascinerende fakta om Saturn. Fascinerende fakta om Saturn. Saturn - Norsk Romsenter

Morsomme fakta om skjevhendte 8/1/2015. SHARE. SHARE. TWEET. SHARE. EMAIL. As election arrives, National Guard prepares for unrest. Inspire Brands, parent company of Arby's and Sonic, to purchase. Fakta: Saturn har en mystisk sekskant på dens nordpol, der er 25.000 km bred og 100 km dyb. Få flere fakta om Saturn her

Fakta om Saturn Radie: 58 232 km Antal månar: 62 Avstånd til solen: 1 433 449 370 km Saturnus temperatur: -189°C (i genomsnitt) Saturnus ringar: Saturnus har nio hela och tre brutna ringar Text — Lone Djernis Olsen & Berit Viu Saturn består av rundt 96 volumprosent hydrogen, som i 99,9 % av planetens masse er å finne i væskeform på grunn av høyt trykk. Kun i det aller ytterste laget av planeten finnes hydrogen som gass, og det er ingen klar grense mellom de to fasene, fordi stoffet befinner seg over sitt kritiske punkt.Planeten har dermed heller ingen veldefinert overflate

12 morsomme fakta om babyen din. Som nybakt mor er du fullstendig klar over at babyen din er en fantastisk liten skapning. Men det er nok mye du ikke vet! Vi gir deg 12 fascinerende «fun facts». Hva er vel søtere enn babytær? Foto: Jude Beck 100 morsomme fakta. Vet du verdens gjennomsnittlige BH-størrelse, eller hvor mange briter som snorker? Her er ett hundre morsomme fakta. 30.01.06 08:38 11.02.19 13:21. I den anledning har vi gravd frem syv interessante fakta du kanskje ikke visste om samene fra før. Les dem alle nedenfor! 1. Mytene som ikke stemmer. Nettsiden Samisk myteknuser er et nettbasert verktøy som bidrar til å knuse mange av de vanligste mytene om samer

Saturn er nr. 6 i rekken av planeter når vi reiser fra Sola og utover. Den er oppkalt etter jordbruksguden Saturn i den romerske gudetroen. I den greske gudetroen het han Kronos og var sønn av. Morsomme fakta. Vis 505 morsomme faktaopplysninger innen 20 kategorier! Du kan enkelt legge til nye dersom du har noen. Vis morsomme fakta Morsomme fakta om Uranus for barn Den syvende planeten fra solen, Uranus, er en iskjempe og den tredje største planeten i solsystemet vårt. Uranus er en stor bensinball akkurat som Jupiter, Neptune og Saturn, og kalles en jovisk planet (eller en gassgigantverden) 12 overraskende fakta om solsystemet. Publisert tirsdag 17. oktober, 2017. Artikkel hentet fra: Senere skal dannelsen av Saturn ha stabilisert Jupiters bane utenfor Mars, og gjort at det indre solsystemet ble rolig nok slik at steinplanetene Merkur, Venus og Jorda kunne dannes

7 morsomme fakta om Bill Gates. For tjue år siden i dag introduserte Microsoft Corporation Windows 95-operativsystemet. For å feire jubileet, her er en titt på noen morsomme fakta om selskapets berømte medgründer. Av Tim OttJun 17, 2019; Historie og kultur 5 morsomme fakta om Laura Ingalls Wilde Interessante og morsomme fakta om katter - del med barna eller husk til neste quiz! Katter er et av de mest populære kjæledyrene - det er over 500 millioner huskatter i verden! Katter og mennesker har levd sammen i ca. 10.000 år. Katter sparer energi ved å sove gjennomsnittlig 14-18 timer i døgnet Bli bedre kjent med den røde planeten. Mars - også kjent som den røde planeten på grunn av fargen sin Fortsett å lese 10 fakta om Mar Interessante fakta:-- Pandas er opptatt med å spise et måltid 12 timer om dagen.-- Pandas har en såkalt pseudotumme. Denne ekstra delen av kroppen er egentlig ikke en finger. Det er et carpalbein, dekket av hud, som hjelper bjørnen til å håndtere bambusgrener Morsomme fakta Vi har hentet frem noen morsomme fakta som garantert vil få deg til å smile :) Otere er kjent for å holde hender mens de sover for ikke å drive fra hverandre

Saturn - Store norske leksiko

Morsomme fakta om hester for barn. Hester er fantastiske dyr og en av de edleste skapningene. Mennesker har temmet hester i lang tid nå. Det er mange fakta knyttet til disse vakre skapningene, og hvis du ønsker å gi barnet ditt litt mer informasjon eller morsomme fakta om hester,.

Saturn fakta for barn, saturn er den nest største av

1. Spennende og morsomme fakta om katter. February 5, 2018 February 5, 2018 - by AltOmKatten. Her er noen spennende og morsomme fakta om katter: En katt kan ikke flytte kjevene sine sidelengs slik som du kan. Kattens hjerte banker dobbelt så fort som menneskets
  2. Morsomme fakta om maur De spiser alt. Selv om de er små, er de rovdyr for omtrent alle dyr og planter. De kan spise et helt pattedyr, selv om det tar dem noen måneder. Selv fisk blir noen ganger en del av kostholdet. De har en superlang forventet levetid. En maur kan leve mellom 4-12 år
  3. I 2004 var Cassini-Huygens romprobe det første romskipet som gikk inn i bane rundt Saturn. Romsonden ble laget av to deler: Cassini, som var en orbiter og Huygens, som var lander. Huygens gikk fra Cassini og landet på Saturnas månen Titan i 2005, noe som gjorde dette til det første romfartøyet som lander i den ytre atmosfæren. Saturn fakta
  4. utes. The Ringed Planet is so far away from the Sun that it receives much less sunlight than we do here on Earth. Yes, the Sun looks smaller from there. The day Saturday was named after.

Fakta om Saturn Saturn er omgivet af solsystemets største og smukkeste ringsystem, og planetens største måne Titan er den eneste måne i solsystemet med sin egen atmosfære. Vi kan ikke sige Saturn uden at komme til at tænke på planetens imponerende ringsystem, der er det største i solsystemet Fakta. Saturn er omkranset af et markant ringsystem. Planeten, der mest består af gas, er så let, men er det bedste website om rummet på dansk. Så brug den, mens vi udvikler 'Vild med Rummet' med støtte fra Novo Nordisk Fonden. Send gerne kommentarer via'kontakt'-knappen øverst på denne side. Nyt rummet.dk på vej

Saturn - Norsk Romsente

Morsomme fakta om planeten Saturn - Readymixinc

Saturn: Gassplaneten med de flotte ringene illvit

Fakta om alkohol Foto: Pexels Alkohol er verdens mest brukte rusmiddel, og sammen med nikotin det eneste som er lovlig å bruke i Norge og de fleste andre land . På Laksefakta finner du informasjon om norsk laks og norsk havbruksnæring Fakta om Norden. Her finner du nyttig informasjon om Norden og de enkelte nordiske landene Du brenner Skottland og du har bestemt deg for å tilbringe noen dager i området, men kjenner du noen kuriositeter?I dag forteller vi deg noen ting som gjør Skottland til et veldig spesielt sted: - Skottland antas å være en helt egen landmasse fra England.De kolliderte tilsynelatende for mer enn en million år siden og har blitt sittende fast siden den gang

10 Interessante fakta om Saturn - gtgrafics

Morsomme fakta om verdensrommet! (Sjansen for å bli truffet av en meteor er veldig liten, men sjansen for å dø om du blir truffet er veldig stor.) Les også: Fly over Plutos største måne. En stjerne som går under navnet LP 327-186, en såkalt hvit dverg, er mindre enn staten Texas Vi har her samlet noen fakta om mat og matvarer som du sannsynligvis ikke visste om. Noen er nok en smule merkeligere enn andre. Men vi har bakgrunnsjekket alle fakta og lagt til lenker som underbygger at det vi har funnet frem er riktig. Kjenner du til andre litt rare og morsomme matfakta, så legg de gjerne igjen i kommentarfeltet nedenfor

10 fakta du antagligen inte visste om Saturnus - 10fakta

Morsomme Fakta Om Saturn

Fakta om Norden. Her finner du nyttig informasjon om Norden og de enkelte nordiske landene. State of the Nordic Region. State of the Nordic Region 2020 presenterer fakta og tall fra de nordiske landene for sosioøkonomiske kjerneområder. Bilder. Her kan du søke blant bilder som har et nordisk tema Morsomme fakta om Norge - 18 morsomme og interessante fakta. Leave a Comment / Morsomme fakta, Morsomme fakta om Norge. Fakta om Norge - 8 av 18 8. Nordmenn avvist EU-medlemskap to ganger i folkeavstemninger, men landet har gjennomført flere EU-direktiver enn noen av de faktiske EUs medlemsland

Morsomme fakta om skjevhendte - msn

8 Morsomme fakta. 605 likes. 8 morsomme fakta som du garantert ikke visste fra før kommer opp når du trykker liker på denne siden, vi vil også fortsette og legge ut morsomme bilder hver dag så vær.. Morsomme fakta om england. England er kjernelandet i Det forente kongeriket Storbritannia og Nord-Irland, og fyller den sørlige, største og folkerikeste del av øya Storbritannia. England dekker et areal på 130 357 kvadratkilometer. Landet grenser i nord mot Skottland og i vest mot Wales Vad vet du egentligen om Finland? Här har jag listat 25 intressanta fakta om Finland och finländarna som du troligtvis inte kände till! Längre ner i artikeln kan du också läsa ett par roliga fakta om Finland samt generell information så som antal invånare, största städer, högsta berget, största sjön m.m

Saturn - Fakta om planetens størrelse, masse, atmosfære osv

Morsomme fakta om ørene til dyr og insekter. En katt har 32 muskler i hvert øre og begge kan dreie uavhengig av hverandre. Sikader har ørene i magen. Lurer du på hvordan det smaker - eller høres ut? Sirissene har sine ører på knærne. Slanger har ikke ører, men tungen kan oppfange lydbølger Morsomme fakta om hellas. Hellas (gresk: Ελλάδα (Elláda) eller Ἑλλάς (Hellás)), offisielt Den hellenske republikk, er en republikk i Sørøst-Europa på den sørlige enden av Balkan.Landet grenser til Albania, Nord-Makedonia og Bulgaria i nord, Tyrkia i nordøst, Egeerhavet i øst, det joniske hav i vest, og Middelhavet i sør.Hellas består foruten fastlandet av over 2000 øyer. Her kommer 10 morsomme fakta du kanskje ikke visste om vin. Om de er nyttige kan diskuteres, men vi håper du synes det er interessant å lese Fakta om Sverige. Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon Publisert mandag 22. mai 2000 - 08:00. Del artikkel. Innbyggere: 8911296 (juli 1999)

Saturnus: Gasplaneten med de vackra ringarna illvet

Flere fakta om Uranus Vinter: En vinter på Uranus varer hele 21 år (på Jorden); Opdagelse: Uranus var den første planet, der blev opdaget vha. et teleskop. Opdagelsen skete den 13. marts 1781 af astronomen William Herschel, der oprindeligt troede, at planeten var en komet eller stjern 2019-jul-17 - Denna pin hittades av Fubar. Hitta (och spara!) dina egna pins på Pinterest Her har du femten fakta om Finland du kan briljere med neste gang vårt vakre naboland er samtaletema. 1. Ingen i verden drikker så mye kaffe som finner. Hvert år konsumerer den jevne finne 12 kilo kaffe. Det er mer enn dobbelt så mye som italienere og nesten tre ganger mer enn spanjoler. 2 13 morsomme fakta om Staffordshire Bull Terrier. Post published: 19. september 2019; Post category: Ved å undersøke det som finnes av informasjon om rasen, har vi egentlig bare fått bekreftet mye av det vi visste fra før. men det er et morsomt navn og ufarliggjør denne morsomme og lekne rasen Saturn's largest moon, Titan, is the only known moon to have a substantial atmosphere, which is 370 miles deep, 10 times thicker than Earth's atmosphere. Conditions on Titan may resemble ancient Earth conditions, though at a much lower temperature. [9] Saturn rotates so fast (6,200 miles per hour) that the planet bulges at its equator and its poles are flat

Saturn - Wikipedi

8 Fakta om Saturn. Saturn är uppkallad efter den romerska gudens jordbrukare. Forskare gör alltid nya upptäckter om den här färgglada gasjätten. Medan andra planeter som Jupiter, Uranus och Neptun också har ringar, är ingen av dem lika bländande som Saturnus Saturn er 95 gange større end Jorden og ligger sjette fra solen i vores solsystem, mellem Jupiter og Uranus. Dens markante ringe og lys sølvfarve gør det til en af de mest genkendelige planeter gennem et teleskop. Saturn falder ind i gasgiganten, eller Jovian, klassificering af planeten Astronomi og vitenskap: FAKTA OM SATURN Faktisk er alle partiklane i ringane teknisk sett månar, og det er ikkje lett å dra eit skilje mellom ein stor ringpartikkel og ein liten måne. Middel-afstand fra solen: 1,5 mia km. Saturn er faktisk lettere end de andre planeter , og dens massefylde er så lav , at det faktisk ville flyde i vand hvis du kunne finde en pool stor nok til at holde det. Hør fakta om mange forskjellige dyr - som blir fortalt av dyrene selv : Lektion nu och vi ska skriva fakta om djur. Vilken tur att jag valde surikat så jag fick läsa på denna bra hemsidan! Svara. Skriv en kommentar. Datum* Ditt namn / signatur* E-post* Hemsida* Kommentar* Reply. Password* Remember me. Skicka. 2017-06-28 22:27:00, av Surricato

12 morsomme fakta om babyen din - Plussti

7. Mer morsomme fakta for deg . Her er noen andre interessante morsomme fakta om ekskresjonssystemet som du kanskje ikke vet: Din lever produserer opp til 6.500 oz.av galle i livet ditt. Du vet at blæren din er stor, men den kan være like stor som hjernen din. Din urin kan hjelpe planter vokse fordi den inneholder urea, som gir planter med. Intressant fakta om drömmar Drömmar - 10 udda saker du inte visste Hälsoli . Alla gör det - varje natt. Men vad vet du om drömmar egentligen? Här är 10 oväntade fakta, sammanställt med inspiration från indiatimes.com 9 fakta om drömmar. 1. Under REM-sömnen är hjärnan lika aktiv som i vaket tillstånd. Musklerna, däremot, är. 5 morsomme fakta om Road to Avonlea som du ikke visste. 11 november 2020. Innsikt. På New Faith Network kan du se den canadiske serien Road to Avonlea. Denne sjarmerende serien er svært populær blant NFNs seere. Hver uke kan du unne deg en liten virkelighetsflukt tilbake til den fiktive småbyen i 1800-tallets Canada

Humor 100 morsomme fakta - Nettavise

Morsomme fakta om halloween 15 ting du kanskje ikke visste om Halloween . 15 ting du kanskje ikke visste om Halloween. Norges fremste ekspert på hekser, trolldom og magi har mye på hjertet når det nærmer seg Halloween Morsomme fakta om Moldy Brød Det er en vanlig foreteelse: du kjøper et brød, bare spise en del av det med middag, og legg den i en pose for å spise senere. Deretter du glemme det. Når du husker det, du trekker opp posen for å finne at det er dekket av mugg. Utover det faktum a

10 intressanta fakta om Saturnus Det är lätt att räkna upp mer än 10 intressanta fakta om Saturnus, den sjätte planeten i solsystemet. Den yttersta planeten synlig utan ett teleskop, det hette Lubadsagush--den äldsta av gamla--av assyrierna, delvis på grund av sin långsa. Planeten Venus (når vi først snakker om kvinner), er forresten den eneste planeten i vårt solsystem som roterer samme vei som klokka. 13. Når spiste du sist en smakfull geitebiff? Aldri smakt det sier du? Fakta er at hele 70% av alt rødt kjøtt som spises på verdensbasis er nettopp - geitekjøtt. Se også: 44 morsomme visdomsord. 14 Selv om gull er en tung, tett metall, er det generelt ansett som ikke-giftig. Gull metallflak kan spises i mat eller drikke. Rent elementært gull er 24 karat, mens 18 karat gull er 75 prosent rent gull, 14 karat gull er 58,5 prosent ren gull, og 10 karat gull er 41,7 prosent rent gull Vi vet om 13 måner og 5 ringer til Neptun. Neptun ligner veldig mye på Uranus fordi den er blå og Uranus er gråblå. Neptun er laget av stein, is og gasser. Neptun har ganske mørke ringer rundt seg. Neptun har en diameter på 49 500 kilometer det utgjør omlag 3,8 ganger jordens størrelse Det høyeste fjellet vi har funnet er lokalisert på Mars, og har fått navnet Olympus Mons. Det er 25 kilometer høyt, noe som tilsvarer 3 ganger høyden på Mt. Everest. Fotavtrykk og hjulspor etterlatt av astronauter på månen kommer til å bli der for alltid, ettersom det ikke eksisterer noen vind til å viske dem ut. Ett år på Neptun tar 165 år å gjennomføre. Det betyr at siden den. 30 Morsomme og interessante fakta om Pizza Ordet pizza ble først dokumentert i den italienske byen Gaeta i 997 A.D. De fleste ville ikke gjette det, men pizza opprinnelig startet som en tallerken for fattige mennesker, og den ble solgt på gatene

• The peak hong kong.
  • Sannolikheten att få en sexa på två kast.
  • Stormbreaker rollista.
  • Recognize översätt.
  • Overklighetskänslor hela tiden.
  • Worauf stehen männer kleidung.
  • Tempurmadrass ikea.
  • Kvinnor i karriären.
  • Ägyptischer gott seth.
  • What's happening in london 2017.
  • Malmö klätterklubb.
  • Autonoma barn symptom.
  • Francois damiens corse aeroport.
  • Ansluta gopro till app.
  • Ving ersättning försening.
  • Streaming tv.
  • P piller utan östrogen cerazette.
  • Maz lokalredaktion bad belzig.
  • Zithromax fass.
  • A7 stau.
  • More than words movie.
  • Hur lång uppsägningstid har jag om jag säger upp mig själv metall.
  • Svt play sportspegeln.
  • Trumpetsvamp.
  • Jin kazama.
  • Socki plus mönster.
  • Nackdelar med digitalisering i skolan.
  • Landau tourismus.
  • Wetter neustadt an der weinstraße 10 tage.
  • Narnia film 1.
  • Rains regnjacka rea.
  • Lois & clark rollista.
  • Sandisk extreme pro® sd uhs ii.
  • Iaea.
  • Vad kostade bensinen 1980.
  • Serneke borås.
  • Kommunikationsbrister i vården.
  • Mario gómez nuvarande lag.
  • Hey arnold roller.
  • Radar raid insektsspray.
  • Zaimek zwrotny niemiecki tabela.