Home

Roliga namn på djur

ennet

Bra namn om ditt djur super mycket och blir bakis, eller har is i baken. Ajabaja: För dig som vill huta åt ditt djur utan att det gjort något fel. Med tanke på hur världen ser ut i dag är det en fördel om en människa tror att denne avses när du tilltalar ditt djur med detta namn. Jag Är Fu Listorna gäller vanligaste namnen på smådjur som var försäkrade i Agria Djurförsäkring 2018-06-26. #Populära #Namn #Smådjur #Döpa #Smådjursnamn Skriven av: Caroline Willberg Johnn, 26 juni 201 många döper sina djur till väldigt roliga saker och nu undrar jag om ni har träffat några djur med roliga namn. Nyfiken på vad det var för djur också! Jag kan börja: Jag hade en kanin som jag döpte till Hoppsan när jag var lite På engelska kallas de därför för flying foxes, och de har till skillnad från alla andra fladdermöss en extra lång klo framför varje vinge som hjälper dem att klättra. Andra namn på den underliga fladdermusen är megabat (på grund av dess storlek) och fruit bat (eftersom vissa arter lever på frukt). 2. Sirendju Vetenskap: Latinska namn på djur Ladda hem Vokabula (2567 kb) Nedanstående är en av många ordlistor i Vokabula, programmet som utökar ditt ordförråd och förbättrar din allmänbildning

Roliga och galna djurnamn - mängder av försla

1. Roliga förnamn & efternamn. Säg mig ditt namn så ska jag berätta vad du heter, som Farbror Torsten brukar säga. Här samlar han alla fåniga, dumma och roliga namn som han kallat andra för, eller blivit kallad själv
  2. I den här leken så ska man tilldela tre till fem personer ett namn på ett djur och uppgiften för dessa personer är att låta som det djuret. Lägg en massa lappar i en hatt och låt deltagarna ta upp en lapp med namnet på ett djur. Viktigt är att ingen berättar för någon annan eller visar vilket djur dem är
  3. Roliga namn. Roliga namn på människor har i alla tider varit uppmärksammade i samhällen och media. Vi har frågat våra läsare vilka namn de kan komma som på är lite extra roliga. Här kommer era bidrag på roliga namn: Sauron Inge Snygg Busshållplats nummer 16 Candy Christmas Google Lego Legolas Violence Chips Twiligh
  4. Bu videoyu YouTube Video Düzenleyicisi (http://www.youtube.com/editor) ile oluşturdum roliga katter, roliga djur, Roliga filmer med katte
  5. Här är lite random bilder på roliga djur. 10 bilder på allt från hundar och katter till fiskar och hamstrar, enjoy the show

Sv: Roliga djurnamn??-mina hästar heter samantha och puffi ( kanske inga roliga namn ) -mina råttor heter Håkan och gert-mina katter heter ronny och matilda djur som jag haft: Elvis - hamster - blev uppäten ( av våra katter som lyckades få ner buren och öppna den en natt ) vackra klara - parakit - flög ivä Dessa är ofta härligt kreativa, coola, vackra, roliga eller ganska knasiga namn. Här är Härliga Hunds topp-lista. Har din hund också ett annorlunda namn som passar på listan. Mejla i så fall red@harligahund.se så fyller vi på listan. Märk mejlet hundnamn. 1. Tarzan du Champagne (fransk bulldog) 2 Här har vi ännu ett exempel på att det kan bli roligt att översätta namn till svenska. Sweat betyder svett på svenska, och ja svettas gör man väl som idrottare, och när man är på. Här har vi dammat av vår gamla skolatlas och gett oss ut på jakt efter Sveriges märkligaste ortsnamn. Under resans gång stötte vi dessutom på en av den svenska historiens stora tragedier - den när byn Kräkångersnoret bytte namn till det inte alls lika roliga Södra Lövsele Blobfisk. Blobfisk (en.Blobfish), är en geletinklump utan muskler som flyter omkring i området kring Australien och Nya Zeeland på extrema djup där trycket är tiotals gånger mer än vid havsytan.Dess låga densitet tillåter blobfisken att flyta omkring utan att lägga någon kraft på att simma. September 2013 så blev blobfisken framröstat till Världens Fulaste Djur och blev.

Namnlista över populära namn vi döper våra djur till

2019-jun-16 - Utforska Josefin Flinks anslagstavla Roliga djurbilder på Pinterest. Visa fler idéer om roliga djurbilder, roligt, djurbilder Det häftigaste om djur. Artiklar och topplistor med bilder, 7 djur med roliga mustascher. Djur. Sveriges 15 häftigaste djur. Djur. Världens giftigaste orm. Annons. Djur. Världens 12 snabbaste djur på land. Sveriges 15 största städer. Norges vackraste väg. Våra andra webbplatser

Söta kattungar, söta barn, Naughty hundar Allt är här i vår kanal.Här är rolig värld. ' Du kan finna glädje och underhållning.Prenumerera och hålla njuta Ladda ned fantastiska gratis bilder om Roliga Djur. Gratis för kommersiellt bruk Ingen attribution kräv 2020-jul-30 - Utforska Sarbjit Kaurs anslagstavla roliga djur på Pinterest. Visa fler idéer om Roliga djur, Djur, Roligt Djur (Animalia, Metazoa) är flercelliga organismer som kännetecknas av att de är rörliga och heterotrofa, det vill säga får sin energi från föda, och utgör ett rike inom klassificeringen av levande organismer.Med få undantag har djur muskler, ett nervsystem, och inre hålrum i kroppen, ämnat för nedbrytning av födan.. Som heterotrofa organismer är djur inte självnärande, det.

Övr.Djur - Roliga djurnamn?? Bukefalo

Djurvitsar innebär ordvitsar, djuriska skämt och hundan så roliga historier med och om djur. Katt åt-skämt finns här på sin egen speciella sida 2015-jul-30 - Utforska Mira Åkessons anslagstavla Roliga djur på Pinterest. Visa fler idéer om Roliga djur, Djur, Roligt Sidan du har försökt nå finns inte, det kan vara så att länken som pekade till oss var felaktig eller så kanske något blev fel när du skrev in adressen Relaterade bilder: djur cartoon tecknad serie söt rolig katt ritning tecken design glad. 178 190 44. Haj Käftar Fisk Djur. 189 131 25. Rat Mus Ost Djur. 152 207 24. Katt Katt Och Råtta Söt. 127 96 14. Orm Reptil Ormen. 83 69 13. Djur Svart Och Vitt. 381 513 42. 755 Gratis bilder av Tecknade Djur. Det senaste om Roliga djur.Läs nyheter, artiklar och se tv-klipp om Roliga djur på Aftonbladet.se

Roliga namn på städer - 13 favoriter Ibland kan det bli väldigt fel med stadsnamn om man kollar vad det betyder på andra språk, och ibland även på sitt eget språk. I denna artikel har vi samlat 13 favoriter med städer som har roliga namn Roligt.se på Facebook; Roliga djur. Hundar, katter och andra djur som gör oväntade och roliga scener. Glad fågel Dela på Facebook Dela på Twitter Kopiera länk: Om du inte hade sett papegojan, skulle du inte gissat att det var en. Publicerat 29 November, 2016

Låt de här uttrarna värma ditt hjärta med söthet. Förbered dig på många naaaaw-moment. 1. Plutt-liten utter, en plutter Hur kan man vara så liten!? 2. Plutter #2 Kan det vara ett syskon kanske? Den här lilla krabaten är om möjligt ännu mindre. 3. Syskonkärlek Det kan bli lite bit och bråk ibland. jo ok, hästarna får oxå vara med!! tänkte bara att namn som typ Piff och smurf kanske inte skulla passa så bra på dem men man kan ju döpa sina djur till vad man vill, oavsett storlek <3 men inte oavsett kön =) Nu måste jag också ge mig in i det här med roliga namn. Jag har en granne som heter Sami Liski, en mycket trevlig ung man och inte alls som namnet på brevlådan antyder: S Liski Kerstin Inom flottan fanns en person vid namn Kjell Thomas Andersson För dig med intresse av vilda djur har vi samlat över hundra olika djurarter. Du får reda på vad som kännetecknar respektive djur. Hur deras parning går till. Vilka hot det idag finns mot dem. Till alla djur finns det ett flertal bilder att titta på

Världens 25 konstigaste djur - Världens Häftigast

Vokabula -Vetenskap: Latinska namn på djur

1. Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån..
  2. om du skriver en uppsats om apor så får du väl lära dig att hitta lite fakta själv! Du kan ju inte bara be den som har skrivit denna saken skriva mer för att du behöver fakta, då måste ju den som har skrivit texten sitta och leta fakta och skriva hit
  3. Men vad säger egentligen namnen om vår syn på djur? Det undersöker man bland annat i projektet Djurnamn i Sverige. Man har alltid kunnat ge personnamn till djur men i dag kan vi se att vi ofta ger djuren liknande namn som vi ger våra barn, säger Katharina Leibring som forskar om både personnamn och djurnamn på Namnarkivet i Uppsala
  4. ina substantiv i Spanska gratis. Lär dig på 9 nivåer. Öva dig på vad de olika djuren heter på spanska. Maskuli
  5. Spela spel, ta en quiz och öva biologi. Välj bland 70 roliga och gratis spel i detta skolämne som passar både hemma och i skolan
  6. Namnet på den här kategorin säger sig självt. Här handlar det nämligen om roliga gåtor. Här kommer du att hitta många av dem i flera olika svårighetsgrader samt tillhörande svar. Du kan lätt lösa dem själv och ha det roligt, men visst är det roligare att göra det tillsammans med någon annan

Roliga förnamn och kul efternam

1. Du har du kommit till den rätta platsen om älskar du roliga skämt, ordspråk , citat, gåtor eller raggningsrepliker. De roliga skämt är fylld med kvalitetsskämt och är en av Sveriges största online underhållningswebbplats. Vi har många olika kategorier som du vill älska
  2. Däggdjurslivet i Tanzania och Kenya är mycket rikt. Djurarterna är många, liksom antalet individer. På en normal safari har du chans att se 30-40 slags större däggdjur, bland dem lejon, elefanter, flodhästar, giraffer, olika slags antiloper, gaseller, geparder, bufflar, vårtsvin och apor
  3. a egna skämt. Det beror helt enkelt på att de är roliga. Annars hade jag aldrig dragit dem eller lagt upp skämten här
  4. iatyrer i form av olika djur. Kika in på sidan och hitta allt från elefanter till hundar och apor
  5. Tusen & 2 Restaurang & Bar: Roliga namn på hamburgare! - se 154 omdömen, 36 bilder och fantastiska erbjudanden på Malmö, Sverige på Tripadvisor

Samarbetsövningar - Hitta roliga samarbetslekar och

Roliga namn - Barnnam

Alla utom en sätter sig i en ring. En lägger sig i mitten av ringen och säger namnet på ett djur. Sedan ska någon av dem som sitter i ringen härma ett sådant djur. Den i mitten ska då försöka lista ut vem det är som härmar Uppställd på ; Nej (0 av 1) Barnens bokbuss: Försenad : Barnens bokbuss : Minibuss : Yqj: 56 roliga barnvisor om djur : Öppettider for Barnens bokbuss: Nej (0 av 1) Skarpnäcks bibliotek: 2020-11-25 : Barn & ungdom : CD-musik : Yqj: 56 roliga barnvisor om djur : Öppettider for Skarpnäcks bibliotek: Ja (2 av 3) Tranströmerbiblioteke Djur på vägen På en väg fanns lika många grisar, ankor och kycklingar. Totalt hade de 32 fötter. Hur många ankor fanns på vägen? Visa lösningen Ett gäng på en gris, en anka och en kyckling har 4+2 Kolla vår lista över roliga och konstiga norska ord Kolla in de här 12 roliga resebilderna på olika djur - de kommer göra din dag. De fotobombar, garvar och gör konster

Roliga Katter 2015 / Roliga Djur - YouTub

Kluriga gåtor Här hittar du mängder av roliga, svåra och kluriga gåtor. Varje gåta består av en fråga och ett svar. Har du ett en eller flera roliga gåtor liggande där hemma, tveka då inte att skicka in den till oss så publicerar vi den här Dela sedan på urklippet och ge tjejerna bilden och killarna receptet, alternativt recept och namn på maträtten. Skruven Använd olika muttrar och skruvar. Killarna få en skruv och flickorna en mutter, sedan gäller det för killarna att hitta sin mutter. Stolen Skriv gästernas namn på en tejpremsa och klistra fast remsan under stolen Gosigadjur.se är en sajt för den som vill se på djur och samtidigt dra på smilbanden en smula. Gosigadjur.se har ett namn som är något missvisande. Visserligen består de filmer som de presenterar i många fall av gosiga djur. Me

Gosigadjur.se är en sajt för den som vill se på djur och samtidigt dra på smilbanden en smula. Gosigadjur.se har ett namn som är något missvisande. Visserligen består de filmer som de presenterar i många fall av gosiga djur. Men det är inte deras gosighet som i första hand gör att besökare kommer till denna sida Öppettider på Kundservice (helgfria vardagar klockan 08.00 - 18.00) E-post: tankesport@keesing.com Tel: 08-12 88 88 00 Keesing Sverige AB Att: Kundservice Erik Dahlbergsallén 15 115 20 Stockhol

Räv januari 2, 2018 Visste du att det vi har två sorters räv i Sverige? Rödräven och. Surikaten juni 1, 2017 Afrikas kanske charmigaste djur heter Surikat. De är små gråbruna individer på 25-35. Surikater mars 1, 2017 Afrikas kanske charmigaste djur heter Surikat. Det är små gråbruna individer på 25-35. Älg november 17, 2016 Älgen är idag det störst levande hjortdjuret på. Börja med några få namn. Din släkthistoria börjar med ditt släktträd och är enkelt att skapa på MyHeritage. Börja med dig själv och lägg till namn, datum, foton och historier om dina släktingar

Så, jag undrar - vad är det roligaste namnen ni någonsin sett i spel? Jag letar just nu efter ett nytt namn att heta i spel, men kommer inte på någonting roligt. I övrigt - vilket tycker ni Bra men ganska roligt namn till Wow Gubbe. Tjena! Som sagt söker ett ganska P12igt namn Men roligt på sitt sätt till min wow gubbe . E ny i wow världen då mina polare tvinga in mig . Så låt fantasin flöda // jocke < Observera att namnen ni skriver inte bör vara stötande. > /CrAcKman Sveriges största webshop och tryckeri för skyltar, dekaler & trycksaker. Trycksaker åt alla! Egen skyltverkstad i Halmstad. Vi gör varningsskyltar, roliga skyltar, hundskyltar. posters och mycket mer

Roliga bilder på djur - Lite ku

1. Vi vill ha ett ex. på Vodka Redbull (ngt roligare alt än en Tina Redbull liksom) Det lättaste då är ju om vi vet vilka drinkar ni tänkt servera, eller i alla fall vad ni har i baren. Så jag inte ger tips på 10 drinkar som innehåller rom och ni bara ska ha vodka exempelvi
  2. 2019-nov-19 - Utforska Therese Swedenfeldts anslagstavla Roliga djur på Pinterest. Visa fler idéer om Roliga djur, Djur, Hundar
  3. Hitta semesterkänslan och rätta stämningen på bilresan i sommar. 30 tips på lekar och annat skoj för en roligare resa med kompisarna, Försten att hitta alla bokstäver i sitt namn (i ordning) i första bokstaven på registreringsskyltarna vinner. Gissa djuret. Någon tänker ut.

Övr.Djur - Roliga djurnamn?? Page 3 Bukefalo

1. En hel kategori med roliga skämt som egentligen saknar någon mening. De kräver att du har en väldigt torr humor! Raggningsrepliker: Raggningsreplikerna är väldigt roliga för de handlar om hur man kan haffa en tjej/kille. De kan vara roliga, platta och kanske lite väl på men de kan hjälpa dig att haffa någon på stan
  2. Älskar du djur? Tror du att de är roliga? Vill du dela med dig för Whatsapp? Med Funny Animal Videos: Katter Hundar du kommer att njuta av den bästa underhållning Android app (2,3-5,1). Vi gå alla gratis Whatsapp humor i appen. Du hittar även gratis Skratta och humoristiska videor. Det bästa djur humor för dig och dina vänner! Dela på Facebook, WhatsApp, Twitter och Google+ att ha.
  3. 2019-sep-25 - Utforska Aron Kallass anslagstavla Roliga djur memes på Pinterest. Visa fler idéer om Roliga djur memes, Djur memes, Roliga djur
  4. Tröttheten kan komma plötsligt - även för djuren. Här är 10 roliga bilder på djur som råkade somna i alla möjliga och omöjliga ställningar
  5. st sagt udda viloplatser. Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats. 4.6

Världens vilda djur, symboler av en hälsosam planet. Välj Arttyp Däggdjur Fiskar, grod- och kräldjur Fåglar Insekter, ryggradslösa djur och växter Svenska rovdjur Sö Vi har flera roliga alternativ för ditt barn att lära sig alfabetet - magnetiska bokstäver, klistermärken, pärlor och klossar m.m Liknande namn på människa och djur När vi ger valptikar samma namn som våra döttrar har överensstämmelsen mellan människa och djur blivit i det närmaste total

Klicka på djurbilderna för att se dem i rätt storlek. Fler roliga djurbilder finns i bildsamlingen. Lästips och andra kanske relaterade inlägg: Nya roliga namn från besökarna 7 dråpliga och mörbultande olyckor 7 män som tar höga risker Roliga IT-bilder som visar hur tiderna förändras 5 nya roliga djurbilder Några nya bildsatta ordvitsar Nya grimaser [ Alla Roliga Bilder är min stora sköna samling humorbilder. När andra samlar på klistermärken eller navelludd vill jag ha skämtsamma foton. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. På den här humorsajten finns det därmed flera tusen roliga bilder att klicka fram. Totalt motsvarar det i så fall miljoner ord som kan locka till skratt

De här barnen njuter verkligen det dom gör - och du kan

Underbara knasiga hundnam

Nobeldagen är en viktig dag i kunskapens och vetenskapens namn. Det finns så mycket mer om världen som vi inte vet om än! Därför bjuder vi på 20 roliga fakta som du inte visste om världen! På söndag den tionde december är det dags för Nobeldagen. Dagen då Nobelpriset delas ut i Stockholm En lägger sig i mitten av ringen och säger namnet på ett djur. Sedan ska någon av dem som sitter i ringen härma ett sådant djur. Den i mitten ska då försöka lista ut vem det är som härmar. Utskrift. Kategori/er: Lekar för små barn, Lekar för stora barn, Laglekar, Inomhuslekar Detsamma gäller om de skulle råka tappa bollen eller om de upprepar namnet på en typ av djur som redan har sagts. Den spelare som är sist kvar i cirkeln har vunnit! En annan rolig bollek för barn är Kasta gris, klicka här för att ta reda på hur man leker den. Barnfotboll och tennis för bar

Här hittar du alla våra roliga historier och roliga vitsar - allt från korta fyndiga skämt som inte behöver mer än några enstaka ord för att vara roliga till längre berättelser och historier. Perfekt lista med roliga historier för dig som behöver ett gott skratt eller för att lära sig utantill och dra på festen eller dejten, så man framstår som roligare än vad man faktiskt är Roliga gåtor om djur. Umgåsen. Vilken fågel lockar man på om man vill byta fyllning i tänderna? Svar: Amalgamen. Vad är det för likhet mellan en finländare, Gåtor, namn, Roliga. Gåtor ungefär som palindrom. Här kommer några gåtor som fungerar ungefär som Palindrom. Å ena sidan är det ett rovdjur i Sverige Å andra. Roliga djur är bra till mycket. Om du ska tvätta kan du använda sköljpaddan, men vill du ha snö till jul är det bättre med köldpaddan. Annars ska du vara snäll mot djur, särskilt småkryp som myr-stackarna. Nej, det vore lite löjligt, men inte så löjligt som elefjanten - världens fånigaste djur Förvirra hjärnan med Magiska synvillor, Knepiga Trolleritrick, Roliga Bilder, Sköna Dryckes-Visor, Tokiga Historier, Vitsar, Skämt och mycket mer! Historier [ 1-F ] 20 saker att göra på bio 50 saker att göra i en hiss 100 saker att göra när man har tråkigt 100 saker du inte bör säga vid sex Alla Barnen.. 2016 startade Fragbite tillsammans med Yalla en CS:GO-turnering med en prispott på 150 000 svenska kronor öppen för skandinaviska spelare. Många välkända namn har gästat sändningarna genom åren, namn som Viktor vuggo Jendeby, Fredrik slop3 Wahlstedt, Fredrik JAEGARN Andersson, André rich Åkerblom och Alexander rdl Redl har alla medverkat i sändningarna

Roliga dikter - Dikt 1 av 13. Rosor är röda, violer är blå, flytta på'rej tjockis, du står min tå En stor lista med många gåtor för barn! De är kluriga och vi tror att många kan ha svårt att lista ut dessa. Testa barn i din närhet om de klarar det

OS roligaste namn Aftonblade

Dvärgpinschern (25 till 30 cm till axelhöjd) är en äldre hundras. Dvärg i dess namn beskriver storleken. En väldigt energisk hund, hon älskar att leka apport och kan jaga efter små djur. Trots att hon sällan vilar (något att tänka på) hatar hon kallt väder och behöver därför hållas för det mesta inomhus, speciellt i kalla klimat Exempel på böcker: Kreativitet och mindfulness - 100 bilder på växter och djur att färglägga själv av Eric Thunfors och Lova Gardelius. Den rogivande målarboken: färglägg som terapi; Keltiska mönster: 100 motiv - varva ner, måla och njut av Nicole Dassonville och Michel Solliec. Målarbok för vuxna av Maud Steen Det vetenskapliga namnet insekt kommer från latinets insectum för inskuren, som syftar på den segmenterade kroppen. Systematik. Rike: Animalia Stam: Arthropoda Understam: En populärvetenskaplig framställning av djurens liv. Band 4: 641-643, 645-692. Landin, B.-O.,. Låt därför djuren i tätorten vara i fred och håll din hund eller katt under extra uppsikt under den period de vilda djuren har ungar. Se dig också för när du går på ställen där ungar eller fågelbon kan finnas. Stanna till exempel inte på en plats där fåglar varnar för dig

varningsskylt | FjällkänslaOch här har vi roliga djur!! :) | batris

Sveriges märkligaste ortsnamn Listor

Se vilka lag som har de allra bästa namnen. I vår lista har vi valt att samla några som vi tycker är mest roliga och konstigast inom sportens värld Roliga djur. 19 tn gillar. Välkommen till Roliga Djurs Facebooksida. Här hittar ni massvis med djurhumor, roliga klipp, roliga bilder och mycket annat. Glöm inte att gilla vår sida för att inte missa.. Vi har fått många förfrågningar av lärare om Unga Fakta kan producera material på engelska och vi har därför satt ihop några roliga övningar på för användning i skolan. Siffror. Lär dig räkna och skriva till tio på engelska. Varje siffra kan du även färglägga. Siffror 1 ; Siffror 2 . Djur. Lär dig namn på djur med hjälp av. Ladda ner Tecknade djur katter stockvektorer på den bästa vektorgrafikagenturen med miljontals premium högkvalitativa, royaltyfria stockvektorer, illustrationer och clipart till rimliga priser

Mer roliga kattbilder! | Matzens Space

25 Häftiga Och Ovanliga Djur - Gloo

Showing all posts in Roliga djur. In Mat & bakverk, Roliga djur. Hälsar på hos en fattig hund. Author anne von porat Posted on september 6, 2020 augusti 22, 2020 Leave a comment. Sen brukar jag hälsa på djur som jag inte tar emot i mitt hem tex några kycklingar. In personligt, Roliga djur Fast så värst roliga var inte färderna för någon av de båda aporna. Albert I kvävdes till döds, och Albert II dog vid nedslaget på jorden sedan fallskärmen fallerat. Dödsfallen ledde till protester från djurvänner, vilket fick rymdstyrelsen Nasa att bli försiktigare med att namnge djur som sändes upp

Jaanas Gott o BlandatJosefin Bellini ★ -Mugg med djur - ekorre, haj eller bläckfisk - present
  • Umweltplakette bestellen adac.
  • Lord darlington remains of the day.
  • Tugga slang.
  • Kurser norrtälje.
  • Samuel morse erfindung.
  • Anabaptist wiki.
  • Huvtröja med dragkedja dam.
  • Vad är samum.
  • Sis markt legitimation.
  • Got wiki karstark.
  • Apollo club wuppertal.
  • Serneke borås.